VD met Bart Buyse op 3 feb 2022
3 februari 2022
Op de koffie met Bart Buyse van IzyCoffee,
vriendendinner op 3 februari 2022.
Het was nog eens aan past-voorzitter Wim Henneman om ons welkom te heten op ons vriendendinner, gezien voorzitter Valerie Meuser geveld door, jawel, isolatie omwille van Covid, er spijtig genoeg niet kon bij zijn. Wim startte de avond met het pinnen van drie kersverse leden: Steef Coene, Ali Adiby en Kjartan Heynderick. Welkom aan het nieuwe jong geweld bij De Hanze!
Koen Verhaeghe had vervolgens de eer om onze gastspreker van die avond aan te kondigen: Bart Buyse van IzyCoffee. Koen kent Bart niet persoonlijk maar kent als digitale nomad wél IzyCoffee en neemt er zijn koffie graag ‘black as midnight on a moonless night’ (quote: special agent Cooper/Twin Peaks). Het wordt ons die avond ook duidelijk dat Koen en Bart iets gemeen hebben: mannen met baarden blijken vlotte vertellers en we vragen ons af of die baarden daar voor iets tussen zitten.
Bart Buyse stak met gepaste bravoure van wal: hij stelde zichzelf voor als educated serial entrepreneur, game changer & value creator. Bart startte zijn carrière - na zijn bachelor Toerisme in Roeselare - bij Lufthansa, waar hij in 20 jaar tijd doorgroeide tot de top van het bedrijf in Rusland & Polen. Die gouden ‘corporate’ kooi bracht hem echter geen voldoening meer en Bart besloot om met zijn zeer jonge gezin de wereld rond te trekken en twee jaar de tijd te nemen om in al die landen businessideeën te verzamelen om zelf ‘iets’ op te starten.
In de winkelstraten van Londen zag Bart de hippe Cockneys flaneren met een Starbucks koffie in de hand, in de headquarters van Lufthansa Frankfurt waren er drie coffeeshops aanwezig die dienst deden als trendy vergaderruimtes en de keten Coffee Heaven zag hij overgenomen worden door Costa voor 35 miljoen £. Bart zag toe hoe koffiebars in de ganse wereld hun plek hadden veroverd terwijl er in België geen enkele koffiebar te bespeuren viel. Hoewel Bart zelf geen koffie dronk was een idee geboren, een businessplan in de maak, de ondernemer in Bart stond op. ‘Ik ga iets doen met koffie’ of met volle ambitie ‘mijn doel is de Starbucks te worden van het Europese vasteland!’. En dan keerde hij terug naar -quote Bart- “Izegem, of all places”.
Onder de brug aan het Izegemse station begon in 2018 zijn verhaal. Na een bankenronde kocht hij zijn hippe Citroën en bouwde deze om tot coffeetruck. Met behulp van sociale media, een schitterende koffiemachine, 100% puur arabische koffiebonen, recycleerbare bekertjes en doorzetting vlogen de koffies op het einde van die week de Citroën uit. Enkele maanden later opende Bart zijn eerste coffeebar in Izegem samen met 4 collega’s. Intussen bezit hij shops in Torhout, Gent, Kortrijk, Oostende, Knokke & Antwerpen en telt IzyCoffee 30 medewerkers.
De rode draad door deze start-ups is de onverminderde, bijna gepassioneerde zoektocht naar financiering. Bart verzamelde telkens opnieuw zijn kapitaal via business angels en alternatieve financieringsmogelijkheden, zo haalde hij tijdens die enkele jaren niet minder dan 1,2 miljoen euro op aan kapitaal. Zijn ambitie is nu om in het buitenland 3 miljoen euro op te halen aan kapitaal om ook internationaal te kunnen doorbreken.
Na zijn uiteenzetting kwamen er heel wat vragen van onze Hanzeleden. Is de cirkel nu niet rond nu Bart terug in het corporate verhaal zit als CEO? Zal IzyCoffee evolueren naar een bedrijf met franchisenemers? Had hij het anders gedaan mocht hij het opnieuw doen?
Het is nog te vroeg om hierop een antwoord te bieden. Neen, hij had het niet anders gedaan, uit alle fouten heeft hij geleerd. Wat hij wél weet is dat zijn persoonlijk IzyCoffee verhaal ergens in augustus 2024 stopt, dan vertrekt Bart terug met zijn gezin op wereldreis, terugkomend met misschien een nieuw businessidee.
Maar intussen is deze ondernemer goed op weg om met IzyCoffee de Starbucks te worden van het Europese vasteland, trots en dankbaar dat hij in ons midden was. Damn Fine Coffee!